عمل مجدد تعویض مفصل لگن

عمل مجدد تعویض مفصل لگن یا جراحی اصلاح مفصل لگن، در حقیقت مفصل لگن مصنوعی را ترمیم و جایگزین می کند. ممکن است تعجب کنید که چرا پس از جراحی تعویض مفصل لگن به جراحی مجدد نیاز دارید. ایمپلنت‌ها یا پروتزهای مصنوعی که جراح ارتوپد برای تعویض مفصل لگن شما در اولین جراحی استفاده می کند، برای همیشه دوام ندارند. عمر معمول مفصل لگن مصنوعی بطور میانگین بین 10 تا 20 سال است که ارتباط مستقیم با میزان استفاده روزانه از مفصل تان دارد.

در حقیقت هدف از این عمل بهبود عملکرد لگن مصنوعی شما است. شما می توانید برای این عمل نیز، درست به همان روشی که برای جراحی خود آماده شده بودید، آماده شوید.

عمل مجدد تعویض مفصل لگن چگونه است؟

عمل مجدد تعویض مفصل لگن روشی است که مفصل لگن مصنوعی را ترمیم یا جایگزین می کند. ممکن است پس از جراحی تعویض مفصل لگن به این روش نیاز داشته باشید تا هر گونه آسیب وارد شده به لگن مصنوعی را که می تواند به سبب هر یک از دلایل زیر رخ داده باشد، اصلاح کنید:

1. فرسودگی طبیعی
  2. شل شدن ایمپلنت از استخوان
  3. دررفتگی
  4. عفونت
  5. شکستگی استخوان در اطراف پروتز (مفصل مصنوعی لگن).
  6. مشکلات عدم همسویی یا تراز

آسیب به مفصل لگن مصنوعی می تواند علائم درد و ناراحتی ایجاد کند. ممکن است نتوانید از لگن خود به طور کامل استفاده کنید. هدف از عمل مجدد تعویض مفصل لگن بهبود عملکرد لگن شما است.

روش انجام جراحی عمل مجدد تعویض مفصل لگن چگونه است؟

در این نوع از جراحی ، جراح شما تمام یا بخشی از مفصل لگن مصنوعی شما را برمی دارد و آن را با مفصل جدید جایگزین می کند.

در موارد عفونت شدیدتر، جراحی اصلاح مفصل لگن در طی دو جراحی مختلف انجام می شود. در اولین جراحی مفصل مصنوعی را برداشته و عفونت را با آنتی بیوتیک درمان می کنند. پس از رفع عفونت، جراح جراحی دوم را برای قرار دادن یک مفصل لگن جدید انجام می دهد.

چگونه باید برای عمل مجدد تعویض مفصل لگن آماده شوم؟

حدود یک ماه قبل از عمل مجدد تعویض مفصل لگن، با پزشک جراح خود ملاقات خواهید کرد تا در مورد جراحی خود و خطرات احتمالی صحبت کنید. پزشک همچنین یک معاینه فیزیکی انجام می دهند، یک تاریخچه پزشکی کامل می گیرند و هر دارو یا مکملی را که در حال حاضر مصرف میکنید بررسی می کنند. انجام آزمایشات نیز ضروری است و می تواند شامل موارد زیر باشد:

• تست خون
  • تست ادرار
  • الکتروکاردیوگرام (ECG).
  • رادیوگرافی

هنگامی که برای این عمل خود برنامه ریزی می کنید، قرار ملاقات هایی را نیز برای مراجعه به فیزیوتراپیست پس از جراحی تعیین خواهید کرد.

برای اینکه شما را برای جراحی آماده کند، جراح دستورالعمل‌های خاصی را بررسی می‌کند، مانند داروهایی که برای مصرف بی‌خطر هستند و چه داروهایی را باید قبل از عمل قطع کنید. مصرف هیچ دارویی را قطع نکنید، مگر اینکه پزشک  به شما بگوید این کار بی خطر است.

علاوه بر موارد بالا شما می‌توانید اقداماتی را نیز در خانه انجام دهید تا به شما برای بهبودی آسان‌تر پس از جراحی کمک کند:

• از کسی بخواهید که در خانه برای چند هفته اول پس از جراحی به شما کمک کند.
  • اگر سیگار می کشید، سعی کنید قبل از جراحی سیگار را ترک کنید یا آن را کاهش دهید.
  • از بین بردن عوامل تشدید کننده خطر زمین خوردن (مانند فرش های شل یا سیم های برق ) در خانه.
  • انتقال وسایل ضروری، غذاها و نوشیدنی‌های پرکاربرد به یک قفسه یا پیشخوان در سطح کمر یا شانه خود.
  • درست کردن یک محل خواب موقت  در طبقه اول تا از بالا و پایین رفتن از پله ها خودداری کنید.
  • استفاده از تجهیزات ویژه در اطراف خانه برای کمک به انجام کارهای روزانه. برای مثال برای پوشیدن جوراب و کفش خود می توانید از صندلی مخصوص یا گیره استفاده کنید.

مزایای عمل مجدد تعویض مفصل لگن

عمل مجدد تعویض مفصل لگن یک روش داوطلبانه اما ایمن است. مزایای این جراحی عبارتند از:

• تسکین درد.
  • بهبود تحرک، قدرت و هماهنگی تنه و ساق پا.
  • این عمل اصلاحی به شما امکان می دهد به فعالیت های عادی خود بازگردید.

عمل مجدد تعویض مفصل لگن (THR) یک عمل اصلاحی است. این عمل مجدد ممکن است شامل تعویض جزئی یا کامل پروتزی باشد که در طول جراحی اصلی کاشته شده است.پروتز مفصل لگن معمولا بین 15 تا 20 سال دوام می آورد. این بدان معناست که برای افراد مسن ممکن است تا آخر عمر کاربرد داشته باشد. اما در بیماران جوان‌تر، به‌ویژه آن‌هایی که سبک زندگی فعالی دارند، ممکن است پروتز مفصل لگن نیاز به تعویض در مراحل بعدی زندگی داشته باشد.

ایمپلنت لگن مصنوعی خود را مثل یک وسیله نقلیه در نظر بگیرید. با گذشت زمان، خودروی شما برای کارکردن به تعمیر و نگهداری نیاز دارد. خودروی شما در اثر استفاده مکرر مستعد سایش و فرسودگی است و ممکن است نیاز به تعمیر یا تعویض وسیله نقلیه خود با مدل جدیدتری داشته باشید که شما را به جاده بازگرداند. عمل مجدد تعویض مفصل لگن، همان نگهداری یا تعمیری است که مفصل لگن مصنوعی شما برای حفظ عملکرد مطابق انتظار نیاز دارد.

سوالات متداول عمل مجدد تعویض مفصل لگن

عمل مجدد تعویض لگن چقدر موفقیت آمیز است؟

اکثر جراحی های اصلاح مفصل لگن با موفقیت درد را کاهش داده و دامنه حرکتی شما را بهبود می بخشد. برای افزایش موفقیت در عمل مجدد تعویض لگن ، باید طبق دستورالعمل، مراحل توانبخشی و فیزیوتراپی را در طول دوره بهبودی کامل کنید.

عمل مجدد تعویض لگن چقدر رایج است؟

این جراحی به طور معمول و رایج نیست اما در صورت وجود عفونت یا آسیب به مفصل مصنوعی ممکن است لازم باشد.

عمل مجدد تعویض لگن چقدر طول می کشد؟

این جراحی می تواند حدود دو ساعت طول بکشد. جراح شما زمان تقریبی را قبل از عمل به شما خواهد گفت.