درمان زانو درد با روش های نوین

درمان زانو درد با روش‌های نوین می‌تواند به افرادی که از زانو در رنج می‌برند، کمک بسیاری کند. اگر شما از دسته افرادی هستید که از درد زانوهای خود رنج می‌برید و نمی‌توانید کارهای روزمره خود را به راحتی انجام دهید، لازم است بدانید که روش‌های مختلف و گوناگونی به منظور درمان این مشکل وجود دارد.  روش‌های همچون فیزیوتراپی، کاردرمانی، آب درمانی و… از جمله رایج‌ترین روش‌هایی هستند که توسط پزشکان متخصص و افرادی که زانو درد دارند، پیشنهاد می‌شوند.

روش‌های خانگی در موارد خفیف و جراحی در موارد شدید‌تر نیز می‌توانند بسیار سودمند باشند. پیشنهاد می‌شود اگر قصد دارید زانو درد خود را به صورت قطعی درمان کنید، به پزشک فوق تخصص زانو مراجعه کنید تا بتواند به شما بهترین راه درمان زانو را پیشنهاد دهد.

درمان زانو درد به صورت قطعی

اگر قصد دارید به صورت قطعی زانو درد خود را درمان کنید، لازم است به بهترین جراح ارتوپدی در باقرخان مراجعه کنید زیرا تنها پزشکان هستند که می‌توانند راه‌های قطعی جلو پای شما بگذارند. از جمله روش‌هایی که توسط پزشکان برای کاهش درد زانو پیشنهاد می‌شوند و نتایج درمانی آنها خارق‌ العاده است، می‌توان به مواردی همچون prp زانو، لیزر درمانی، طب سوزنی، اصلاح سبک زندگی، فیزیوتراپی و کاردرمانی اشاره کرد. در واقع از آن جایی که پزشک فوق تخصص زانو علم و دانش کافی در خصوص تمامی بیماری‌ها و روش درمان آنها دارد، می‌تواند علت زانو درد شما را مشخص کرده و به شما کمک کند هر چه سریع‌تر بهبود یابید.

روش های درمان زانو درد

اگر شما نیز از دسته افرادی هستید که از درد شدید زانوی خود رنج می‌برید، لازم است بدانید روش‌های مختلفی برای کاهش درد مفصل زانو وجود دارد که می‌توانید از آنها بهره بگیرید. از جمله این روش‌ها می‌توان به مصرف دارو انجام جراحی و روش‌های خانگی اشاره کرد.

همچنین روش‌های دیگری برای درمان درد زانو وجود دارند که می‌توان از جمله این روش‌ها به مواردی همچون فیزیوتراپی، کاردرمانی، آب درمانی، اصلاح تغذیه و سبک زندگی، استفاده از زانو بند طبی، ماساژ و… اشاره کرد. این روش‌ها در واقع از آن جایی که شکل زانوها را اصلاح کرده و ارگونومی زانو را رعایت می‌کنند، برای درمان درد زانو موثر هستند. در ادامه به شرح و بررسی روش‌های جراحی و درمان‌های خانگی خواهیم پرداخت.

درمان زانو درد با روش جراحی

در برخی مواقع افراد دچار آسیب دیدگی بسیار شدید در زانو می‌شوند که در این صورت نیاز است برای برطرف کردن درد و درمان زانو درد از روش جراحی استفاده کنند. اغلب متخصصان و پزشکان از آن جایی که جراحی زانو درد شدیدی را به همراه دارد، از انجام آن خودداری می‌کنند اما اگر آسیب وارد شده به زانو زیاد باشد دیگر چاره‌ای به غیر از جراحی وجود نخواهد داشت.

روش‌های جراحی مختلفی برای درمان درد زانو وجود دارد که از جمله آنها می‌توان به جراحی آرتروسکوپی، جراحی استئوتومی و جراحی تعویض مفصل زانو اشاره کرد. لازم است بدانید که جراحی زانو از جمله عمل‌های حساس به حساب می‌آید که بهتر است برای انجام آن به پزشک متخصص و با تجربه مراجعه کنید.

• جراحی آرتروسکوپی: در این نوع از جراحی زانو پزشک متخصص ابتدا شکاف کوچکی در مفصل زانو ایجاد می‌کند و سپس لوله آرتروسکوپ را به موضع درد وارد خواهد کرد. استفاده از لوله آرتروسکوپی این امکان را به پزشک می‌دهد که بتواند داخل مفصل زانو را به طور کامل مشاهده کرده و محل دقیق جراحی را تعیین کند. جراحی آرتروسکوپی از جمله روش‌های کم تهاجمی بوده که به صورت سرپایی انجام می‌شود. اگر درد شدید و مداوم در مفصل زانوی خود تجربه می‌کنید یا این که غضروف زانوی شما به شدت آسیب دیده است، احتمال دارد پزشک جراحی آرتروسکوپی را به شما پیشنهاد دهد.
  • جراحی استئوتومی: از این نوع جراحی زانو زمانی استفاده می‌شود که استخوان زانوی افراد تغییر شکل داده باشد و وزن بدن به صورت نامتعادل به سانور وارد شود. در این جراحی جراح قسمتی از استخوان زانو را برش می‌دهد و سپس استخوان درش نی را تغییر خواهد داد. در طی این عمل پزشک می‌تواند مفصل زانو را جا به جا کند تا فرم زانو تصحیح شود.
  • آرتروپلاستی: یکی دیگر از جراحی‌های رایجی که برای درمان درد زانو انجام می‌شود، جراحی آرتروپلاستی یا تعویض مفصل زانو نام دارد. اگر افراد دچار درد بسیار شدید در زانوی خود شده باشند تا حدی که نتوانند مفصل زانوی خود را حرکت داده و از پس فعالیت‌های روزانه خود برآیند، جراحی آرتروپلاستی گزینه بسیار مناسبی برای آنها خواهد بود. این جراحی علاوه بر این که سبب کاهش درد شدید زانو می‌شود، سبب بازگشت عملکرد صحیح غضروف آسیب دیده خواهد شد. در طی این عمل پزشک متخصص قسمت‌های آسیب دیده غضروف را به طور کامل از مفصل زانو خارج می‌کند و این قسمت‌ها با استفاده از مفصل مصنوعی از جنس پلاستیک، فلز یا پلیمر تعویض خواهند شد‌.

درمان زانو درد با روش های خانگی

روش‌های خانگی ساده برای درمان زانو درد در صورتی که افراد دچار درد شدید در این ناحیه نباشند، خیلی موثر هستند. بنابراین اگر شما دارای درد خفیفی در زانوی خود هستید، می‌توانید از این روش‌های خانگی بهره بگیرید.  یکی از بهترین روش‌های خانگی برای درمان زانو درد این است که سعی کنید به روش‌های مختلف وزن خود را در حد طبیعی و متعادل نگه دارید. زیرا در این صورت فشار وارد شده به زانوهای شما تا حد زیادی کاهش یافته و دیگر درگیر درد زانو و ارتروز نخواهید شد.

اغلب پزشکان پیشنهاد می‌کنند برای استفاده روزانه از کفش مناسب استفاده کنید. زیرا در اغلب مواقع زانو دردها به سبب پوشیدن کفش‌های نامناسب تشدید می‌شوند. برخی تمرینات ورزشی وجود دارند که می‌توانید در خانه آنها را با هدف تقویت عضلات چهار سر زانو و عضلات همسترینگ انجام دهید. از جمله مواد غذایی که می‌توانند به استحکام استخوان‌های بدن کمک کرده و از ضعف آنها پیشگیری کنند، می‌توان به غذاهای سرشار از کلسیم همچون ماهی، پنیر، ماست و تخم مرغ اشاره کرد.

درمان زانو درد شدید

اگر دچار زانو درد شدید هستید پیشنهاد می‌شود برای درمان زانو درد خود هر چه سریع‌تر به پزشک مراجعه کنید زیرا اگر روند مراجعه به پزشک را به تاخیر بیندازید، زانو درد شما بسیار بیشتر شده و در آینده درد بیشتری را تجربه خواهید کرد. معمولاً پیشنهاد می‌شود اگر هر یک از شرایط زیر را داشتید هر چه سریع‌تر به پزشک متخصص مراجعه کنید:

1. اگر در هنگام در خم و راست کردن زانوهایتان احساس درد شدید می کنید.
  2. زمانی که زانوهای شما از فرم اصلی خود خارج شده است‌
  3. زمانی که زانوهایتان ورم کرده است.
  4. هنگامی که از زانو درد شدید رنج می برید و به خوبی قادر به راه رفتن نمی باشید.
  5. زمانی که احساس می کنید زانوهایتان سست شده است.

نتیجه گیری

افرادی که زانو درد را تجربه می‌کنند، باید بدانند که پیدا کردن راه درمان برای زانو درد بسیار مهم و حائز اهمیت است‌. به همین سبب نباید درمان این بیماری را نادیده گرفت و آن را به تاخیر انداخت.  روش‌های درمانی متنوع و متعددی به منظور درمان زانو درد وجود دارند که در این متن سعی کردیم شما را با آنها آشنا کنیم.

سوالات متداول درمان زانو درد

علت به وجود آمدن زانو دردهای شدید چیست؟

بیماری‌ها و عواملی همچون پارگی مینیسک، پارگی رباط زانو، زانو پیچ خورده، سندرم درد پاتلوفمورال، تاندونیت کشکک، بورسیت زانو، التهاب مفصل زانو، سندرم باند ایلیوتیبیا، کندرومالیسیا کشکک و آرتروز زانو سبب به وجود آمدن زانو دردهای شدید در افراد خواهند شد.

آیا امکان درمان زانو درد با روش‌های خانگی وجود دارد؟

با این که این موضوع همچنان اثبات نشده است اما می‌توان گفت بله در موارد خفیف افراد می‌توانند با برخی از روش‌های خانگی زانو درد خود را درمان کرده و از افزایش شدت آن پیشگیری نمایند.

چه زمانی برای زانو درد به پزشک مراجعه کنیم؟

اگر در زانوی زانوی خود درد بسیار شدیدی را احساس می‌کنید که سبب می‌شود نتوانید از پس کار‌های روزمره زندگی خود برآیید، بهتر است به پزشک مراجعه نمایید. مشاهده هر یک از علائم زیر در زانوها می‌تواند نشان دهنده این باشد که نیاز است به پزشک متخصص مراجعه کنید:
درد یا تورم شدید
کبودی شدید یا تغییر شکل ظاهریِ زانو