درمان آسیب های ورزشی

درمان آسیب های ورزشی از دغدغه های اصلی ورزشکاران است. بسیاری از افراد به دلایل گرم نکردن، انجام نادرست تمرینات ورزشی، انتخاب اشتباه وزنه ها هنگام ورزش صدمه می بینند. درمان آسیب دیدگی ورزشی به محل آسیب، شدت آسیب و نوع آسیب بستگی دارد.

در ادامه ابتدا به انواع آسیب های ورزشی و چگونگی درمان اشاره شده است. با ما همراه باشید.

انواع متداول آسیب‌ های ورزشی

مهم‌ترین آسیب‌های ورزشی هنگام تمرین شامل این موارد است:

• درد پشت
  • شکستگی استخوان دست
  • شکستگی زانو
  • شکستگی پا
  • آسیب غضروف
  • ضربه شدید به سر
  • جابجایی شانه
  • آسیب همسترینگ
  • درد پاشنه
  • درد شدید شانه
  • کشیدگی و پیچ‌خوردگی
  • پارگی تاندون
  • آسیب به قفسه سینه
  • زخم‌ها سطحی
درمان آسیب های ورزشی

عواملی افزایش خطر آسیب دیدگی :

آسیب دیدگی ورزشی در همه افراد در صورت عدم مراقبت و انجام ورزش حرفه ای ممکن است رخ دهد. اما بعضی عوامل در افرادی این احتمال را بیشتر می کند. این عوامل عبارتند از:

• کودکی

کودکان به دلیل آنکه استخوان های نرم دارند، در معرض بیشتر آسیب دیدگی قرار دارند.

• افزایش سن

با افزایش سن احتمال آسیب دیدگی بیشتر می شود.

• عدم مراقبت کافی

گاهی آسیب وارد شده شدت کمی داشته و کوچک است؛ اما به دلیل عدم مراقبت صحیح و کافی، آسیب شدیدتر می شود.

• اضافه وزن

داشتن اضافه وزن، به دلیل وارد کردن فشار زیاد به مفاصل، احتمال آسیب دیدگی را افزایش می دهد . زیرا ورزش خود فشار به بدن از جمله لگن، زانو، قوزک و مچ پاها وارد می کند. در صورت داشتن اضافه وزن این فشار چند برابر می شود.

روش های درمان آسیب های ورزشی

۱. استراحت

اولین مرحله درمان آسیب دیدگی ورزشی استراحت است. در این حالت به بدن فرصت بهبود و ترمیم بافت های آسیب دیده می دهید.

۲. استفاده از یخ:

یخ، التهاب و درد و تورم منطقه آسیب دیده را کاهش می دهد. در این حالت یخ را با پارچه نازک پیچیده و به مدت 15 الی 20 دقیقه بر روی محل آسیب دیده قرار دهید.

۳. فشار و فیکساسیون:

استفاده از بانداژ، فیکساسیون یا کرمها و ژلهای مرطوب کننده به ثبات محل آسیب دیده کمک می کند. بستن محل آسیب دیده یا آتل در محافظت بیشتر موثر است.

۴. تمرینات توانبخشی:

تمرینات توانبخشی از جمله فیزیوتراپی، تمرینات استحکام بندی و انعطاف پذیری  در بازسازی و قوی‌تر شدن بافتهای آسیب دیده موثر است.

۵. بالانگه داشتن:

محل آسیب دیده را برای جلوگیری از ورم بالاتر از بدن خود قرار دهید.

6- مراجعه به پزشک متخصص:

در صورتی که آسیب ورزشی شما شدیدتر باشد، جهت مراقبت بیشتر و درمان بهتر باید به متخصص ارتوپد مراجعه کنید.

7. فیزیوتراپی:

در صورتی که با ماساژ و تمرینات ساده آسیب دیدگی درمان نشد، با تجویز پزشک باید فیزیوتراپی انچام دهید. فیزیوتراپی با تقویت عضو آسیب دیده تاثیر بسزایی در درمان آسیب دیدگی دارد.

8.تزریق:

تزریق استروئید در درمان آسیب ورزشی و درمان التهاب موثر است.

** مهم: تزریق استروئید حداکثر 3 بار در سال باید انجام شود.

عمل جراحی

روش دیگر درمان آسیب های ورزشی جراحی است. معمولا عمل جراحی جهت درمان آسیب دیدگی کم رخ می دهد.

این روش درمان برای زمانیست که فرد دچار شکستگی شدید، پارگی رباط زانو یا تاندون و… شده باشد. دوره نقاهت عمل جراحی بسته به نوع و محل آسیب چند هفته تا چند ماه زمان می برد.

نکات مهم پس از عمل:

تا اتمام دوره نقاهت یا ریکاوری هرگز تمرینات ورزشی خود را انجام ندهید.

پس از مدتی با مشاوره متخصص، تمرینات ورزشی خود را سبک انجام دهید.

فشار زیادی هنگام ورزش به محل آسیب دیده وارد نکنید.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنیم؟

در صورتی که پس از 24 تا 36 ساعت از انجام روش RICE، علائمی چون تورم و التهاب بهبود نشده باشد، باید به پزشک مراجعه کنید.

در صورتی که آسیب وارد شده به محل آسیب قدیمی باشد، حتما به پزشک مراجعه کنید.

اگر فرد آسیب دیده کودک باشد، به دلیل ضعیفی استخوان هایشان، با احتیاط با آسیب برخورد کرده و سریعا به متخصص ارتوپد مراجعه کنید.

خلاصه:

آسیب های ورزشی انواع متفاوتی دارد. درمان آسیب های ورزشی نیز بسته به نوع و محل آسیب متفاوت است. اما استراحت و استفاده از کمپرس یخ بهترین روش درمان آسیب دیدگی ورزشی است.

مهم ترین نکته در درمان آسیب دیدگی ورزشی، مراجعه به متخصص جهت شناخت دقیق آسیب و انتخاب روش درمان مناسب است. همچنین از توصیه ها، راهنمایی های پزشک یا متخصص در چهت بهبودی سریع تر پیروی کنید.