درد بعد از تعویض مفصل زانو

درد بعد از تعویض مفصل زانو یکی از رایج‌ ترین مشکلاتی است که اکثر بیماران بعد از جراحی زانو خود، دچار آن می‌ شوند. به طور معمول تعویض مفصل زانو زمانی اتفاق می افتد که بافت مفصل، فرسوده شده باشد. این اتفاق اکثر اوقات به دلیل وجود آرتروز، رخ می دهد. در بین افرادی که عمل می کنند، حدود 20 درصد از بیماران به دلیل درد شدید بعد از تعویض مفصل، احساس ناراحتی می کنند. شکایت اصلی آن‌ ها ممکن است به دلیل درد بی وقفه ای باشد که احساس می کنند. وجود عفونت یا شکستگی استخوان‌ های اطراف زانو، شل شدن ایمپلنت و موارد دیگر، منجر به درد بی وقفه و دائمی می شود.

برای آن که درد اصلی مفصل زانو مشخص شود، بهتر است معاینات پزشکی صورت بگیرد. با تشخیص پزشک می توان از روش های مطمئن، برای شناسایی علت درد پی برد. در ادامه با دلایلی که منجر به درد در ناحیه مفصل زانو می شوند، آشنا خواهیم شد.

درد بعد از تعویض مفصل زانو

علت درد بعد از تعویض مفصل زانو چیست؟

درد بعد از تعویض مفصل زانو می‌ تواند علت های مختلفی داشته باشد. حتی اگر جراحی ارتوپدی با موفقیت هم انجام شود، وجود درد بعد از عمل طبیعی خواهد بود. البته دقت کنید که میزان آستانه تحمل درد در بدن هر فرد با دیگری، متفاوت است. به همین دلیل نمی‌ توان برای درد مفصل زانو، شدت معینی تعیین کرد. با بررسی موارد زیر می توان تشخیص داد که علت درد چیست:

اگر شما هم جراحی تعویض مفصل زانو انجام داده‌ اید، ممکن است بعد از گذشت مدت زیادی از عمل احساس درد و ناراحتی شدید کنید. اگر ایمپلنت شل شود، یک درد شدید و بی وقفه در ناحیه زانو ایجاد می کند. طوری که راه رفتن بسیار سخت خواهد شد. البته این درد بعد از تعویض مفصل زانو، پس از گذشت زمان زیادی رخ می دهد.

یکی دیگر از دلیل های اصلی وجود درد در ناحیه مفصل زانو، عفونت است. عفونت باعث می شود که درد زیادی در محل تعویض مفصل زانو به وجود بیاید. اکثر اوقات بعد از بروز عفونت، علائم خاصی پدیدار می شود. برخی از علائم که نشان دهنده عفونت کردن مفصل زانو هستند، عبارتند از:

1. التهاب شدید و قرمز شدن در ناحیه جراحی شده
  2. ترشحات بد رنگ و بد بو در محل جراحی
  3. تب شدید
  4. ورم کردن زانو
  5. احساس بی حالی و خستگی

یکی دیگر از دلایل وجود درد بعد از تعویض مفصل زانو، مشکلات و بیماری های دیگری است که در کاسه زانو وجود دارد. اگر کاسه زانو جابجا شود یا آسیب ببیند، باعث درد شدید و بی وقفه می شود. این درد با تشخیص و بررسی های پزشکی، می تواند قابل درمان باشد.

اگر پزشک متخصص نتواند به خوبی جراحی را انجام دهد یا به شرایط جسمانی بیمار توجه نکند، نتیجه عمل خوب نخواهد شد. به همین دلیل ممکن است آسیب‌ ها و عوارض بیشتری، بعد از عمل تعویض مفصل زانو پدیدار شود. بهتر است تنها به جای پیدا کردن بهترین برند ایمپلنت یا مفصل، پزشک متخصص و با تجربه ای پیدا کرد. اگر پزشک شما با تجربه و کارآمد باشد، مفصل مناسبی را به شما پیشنهاد می دهد. رعایت این موارد به کاهش درد بعد از تعویض مفصل زانو، کمک زیادی می کند.

درد بعد از تعویض مفصل زانو چگونه تشخیص داده می شود؟

درد بعد از تعویض مفصل زانو، می تواند علائم متفاوتی داشته باشد. این علائم نشان دهنده وجود مشکلات بعد از جراحی است. علت‌ های درد هم در قسمت قبلی توضیح داده شده است. وجود هر یک از موارد بالا، نشان دهنده این است که باید به دنبال بررسی های پزشکی باشید. همچنین وجود علائم زیر نشان دهنده این خواهد بود که درد در ناحیه مفصل زانو، جدی است:

1. درد های شدید و مداوم به هنگام راه رفتن یا بالا و پایین رفتن از پله ها
  2. وجود درد های شدید و به صورت ناگهانی در مفصل زانو
  3. وجود علائم قابل مشاهده مانند تب، تورم، التهاب، قرمزی، چرک و…
  4. تغییر شکل دادن مفصل زانو در ناحیه جراحی شده

در صورت وجود درد بعد از این جراحی و همچنین بروز علائم بالا، بهتر است به پزشک متخصص مراجعه کنید. پزشک متخصص با معاینات پزشکی و فیزیکی، می تواند مشکل درد را شناسایی کند. گاهی اوقات وجود علائم پنهان است و نیاز به بررسی‌ های بیشتری است. در این حالت از دو روش زیر استفاده می شود:

یکی از روش های رایج برای بررسی این که علت اصلی درد چیست، MRI است. با تصویر برداری ام آر آی، می توان مشکلاتی که در ناحیه مفصل وجود دارد را بررسی کرد. اگر زانو از تراز خود خارج شده باشد یا این که ایمپلنت ها دچار شل شدگی شده باشند؛ با تصویر برداری، قابل مشاهده خواهد بود.

یکی دیگر از روش های تشخیص درد بعد از تعویض مفصل زانو، تست های آزمایشگاهی است. در این روش پزشک آزمایشی می نویسد تا میزان رسوب گلبول های قرمز خون و فاکتور های پروتئینی در بدن بیمار، مشخص شود. همچنین از روی تعداد گلبول های سفید خون می توان به عفونت پی برد. اگر ناحیه جراحی شده مفصل عفونت کند، تست آزمایش خون آن را نشان می دهد.

درد پس از جراحی تعویض مفصل زانو ناشی از عفونت

یکی از اصلی ترین علت های درد بعد از تعویض مفصل زانو، عفونت ناحیه جراحی شده است. گاهی اوقات به علت عدم رعایت نکات بهداشتی و پزشکی، عفونت وارد خون می شود. از آن جایی که مفصل زانو می تواند به بهبود راه رفتن کمک کند؛ اما عفونت کردن آن بسیار خطرناک بوده و عوارض جدی به همراه دارد. همیشه عفونت کردن بلافاصله بعد از جراحی اتفاق نمی افتد. ممکن است سال ها بعد باکتری و عفونت دور مفصل زانو را احاطه کند و تازه درد های شدید شروع شوند. وجود عفونت از طریق انجام آزمایش های خون و مایکروبیولوژی و نمونه برداری از محل زخم و بافت زانو، قابل تشخیص است.

چه زمانی برای درد پس از جراحی تعویض مفصل زانو باید به پزشک مراجعه کنیم؟

اگر به صورت مداوم درد بعد از تعویض مفصل زانو دارید و شدت آن کم و زیاد نمی شود و مانع راه رفتن عادی می شود؛ باید به بهترین جراح تعویض مفصل زانو در تهران مراجعه کنید. اگر بعد از مدتی درد شما کم نشد و بهبود نیافت، نشان دهنده این است که امکان دارد ایمپلنت ها شل شده باشد. اگر وقتی از پله ها بالا و پایین می روید احساس درد شدیدی دارید، ممکن است مشکل از کاسه زانو باشد. در این حالت پزشک حتما باید زانو شما را معاینه فیزیکی کند. اگر در ناحیه جراحی شده چرک و ترشحات غیر طبیعی دیدید، حتما به پزشک مراجعه کنید. این علائم همراه با قرمزی و تورم، نشان دهنده عفونت است.

درد بعد از تعویض مفصل زانو گاهی اوقات طبیعی است. با این حال اگر مداوم و طولانی باشد، مشکل ساز می شود. مشکلاتی مانند شل شدن ایمپلنت زانو، مشکلات مربوط با کاسه زانو و کشکک، عفونت کردن و… منجر به درد های شدید در ناحیه مفصل می شوند. درد های موقتی بعد از چند هفته کاهش پیدا می کنند. با این حال اگر درد همچنان باقی بماند؛ نیاز به بررسی های تخصصی پزشک دارد.

سوالات متداول درد بعد از تعویض مفصل زانو

برای کاهش درد بعد از تعویض مفصل زانو، کدام دارو مناسب است؟

اگر پزشک صلاح ببینید و شرایط جسمانی بیمار را بررسی کند، داروهایی مانند مسکن یا حتی آنتی بیوتیک ممکن است تجویز کند.

آیا فیزیوتراپی به کاهش درد کمک می کند؟

با دستور و تشخیص پزشک می توان درد بعد از جراحی مفصل زانو را به وسیله فیزیوتراپی، کاهش داد.

آیا بالا رفتن وزن با درد مفصل زانو مرتبط است؟

بله. پزشکان توصیه می کنند بعد از عمل مفصل زانو وزن خود را ثابت نگه دارید. این عامل کمک می کند تا درد بعد از تعویض مفصل زانو، کاهش و بهبود پیدا کند.