جراحی تعویض مفصل زانو

جراحی تعویض مفصل زانو یکی از روش‌های درمانی بسیار موثر برای جایگزینی و ترمیم زانوی آسیب دیده است. مفصل زانو به عنوان یکی از بخش‌های پیچیده بدن، به طور مداوم در معرض خطر آسیب و ضربه قرار می‌گیرد. در طی سال‌های اخیر، دردها و ناراحتی‌های مرتبط با مفصل زانو به شدت رایج شده‌اند، اما با پیشرفت علم پزشکی و توسعه فناوری در ساخت پروتزهای کارآمد، جراحی تعویض مفصل زانو (آرتروپلاستی زانو) به عنوان یکی از روش‌های جراحی پرموفقیت محسوب می‌شود.

جراحی تعویض مفصل زانو چیست؟

جراحی تعویض مفصل زانو یا آرتروپلاستی (Arthroplasty)، فرآیندی است که در آن مفصل زانوی آسیب دیده به طور کامل جایگزین می‌شود. یکی از علل شایعی که موجب می‌شود بیماران به تعویض مفصل زانو روی آورند، وجود درد شدید در زانو است که ناشی از آسیب، تصادف، بیماری‌های مزمن یا ساییدگی مفصل زانو است.

عوامل زیادی بر درد شدید زانو اثر گذار هستند، از جمله محل درد زانو که ممکن است پشت زانو، زیر زانو، کشکک و… باشد. علاوه بر این، سن افراد نیز یک عامل مؤثر در درد شدید زانو است، زیرا ساییدگی زانو با افزایش سن ارتباط مستقیم دارد.

زمانی که ناراحتی‌های ناشی از استرس و آرتریت مفصلی زانو با روش‌های درمان غیرجراحی قابل کنترل نباشد و به شدت تأثیر منفی بر کیفیت زندگی بیمار بگذارد، جراحی تعویض مفصل زانو انجام می‌شود. به طور معمول، عملکرد مفاصل مصنوعی طبیعی است و با توجه به شرایط و نحوه استفاده، دارای عمر بالایی هستند.

در صورتی که مفصل در طول عمر فرد به علت وزن زیاد ناشی از چاقی، تمرین‌های شدید فیزیکی، داشتن اضافه وزن و سایر عوامل، فشار زیادی تحمل کند، ممکن است با شکستگی، دررفتگی یا جداشدگی مواجه شود. برای موفقیت در عمل تعویض مفصل زانو، این جراحی باید توسط پزشک جراح ارتوپد ماهر و با تجربه صورت بگیرد، البته، این موضوع یکی از عوامل موفقیت تعویض مفصل زانو است. بدیهی است که بیمار به طی کردن زمان درمان، انجام درمان دقیق و پیوسته توانبخشی نیاز دارد.

جراحی تعویض مفضل زانو

علت جراحی تعویض مفصل زانو چیست؟

مواردی همچون پارگی رباط مینیسک و آسیب‌های غضروفی، موجب تخریب مفصل زانو می‌شوند و در نهایت نیاز به جراحی مفصل زانو برای درمان فرد پیش می‌آید. در چنین مواقعی، تعویض و جراحی مفصل زانو به عنوان یک راه حل موثر برای درمان درد زانو مورد استفاده قرار می‌گیرد.

در صورتی که مفصل زانو شما در حال تخریب است، می‌توانید با استفاده از داروهای مناسبی که توسط متخصص ارتوپدی برای شما تجویز می‌شود، روند درمان را طی کنید تا جایی که ممکن است نیازی به انجام جراحی نداشته باشید.

یک از علل اصلی جراحی تعویض مفضل زانو، بیماری آرتروز است. در بسیاری از موارد، تخریب مفصل زانو به دلیل افزایش سن و مبتلا شدن به بیماری آرتروز، بیشتر می‌شود. هنگامی که با گذشت زمان و بالا رفتن سن، غضروف مفصل زانو تخریب می‌شود و به خاطر آن آرتروز ایجاد می‌گردد، مفصل دردناک می‌شود و فرد به مشکلاتی از جمله اختلال حرکتی و تغییر شکل مفصل زانو مبتلا می‌گردد.

در صورتی که بیماری آرتروز در شما پیشرفت کرده و درمان دارویی نتوانسته باشد روند را بهبود ببخشد، این احتمال وجود دارد که نیاز به جراحی تعویض مفصل زانو باشد. علاوه بر آرتروز، بیماری‌هایی مانند آرتریت روماتوئید یا روماتیسم مفصلی و سایر بیماری‌های التهابی می‌توانند عواملی باشند که به تخریب مفصل زانو و نیاز به جراحی تعویض مفضل زانو منجر شوند.

چه افرادی می‌توانند عمل تعویض مفصل زانو را انجام دهند؟

5 دسته از افرادی که می‌توانند جراحی تعویض مفصل زانو را انجام دهند:

1. افرادی که دچار درد شدید و مدام در زانو هستند.
  2. افرادی که به محدودیت حرکتی دچار شده‌اند
  3. افرادی که دچار عدم تناسب شکلی در زانوهای خود شده‌اند.
  4. افرادی که در تمام زمان‌ها، حتی در زمان استراحت، دچار درد زانو هستند.
  5. افرادی که درمان غیرجراحی تاثیری بر روی وضعیت آن‌ها نگذاشته است.
جراحی تعویض مفضل زانو

تا چه سنی می‌توان جراحی تعویض مفصل زانو را انجام داد؟

سن بیمار به عنوان یکی از فاکتورهای مهم و تعیین کننده در انجام جراحی تعویض مفصل زانو است. پزشکان توصیه می‌کنند جراحی در افراد زیر ۵۰ سال انجام نشود. با این حال، وضعیت بیمار، میزان درد و ناتوانی ناشی از مشکلات زانو، تاثیر زیادی در تصمیم پزشک دارد.

مزیت‌های انجام عمل تعویض مفصل زانو چیست؟

• بهبود و بازگشت سریع به محل کار:

اگر جراحی تعویض مفصل زانو بر روی هر دو زانو انجام شود، بیمار می‌تواند پس از 4 تا 6 هفته به محل کار خود بازگردد.در صورتی که هر زانو به صورت جداگانه جراحی شود، برای هر جراحی نیاز به استراحت چند هفته‌ای وجود دارد.

• بازه زمانی کوتاه بستری:

اگر جراحی به شکل همزمان بر روی هر دو زانو صورت بگیرد، تنها نیاز به یک بار بستری  شدن در بیمارستان وجود دارد.

• نیاز به تعداد جلسات کوتاه‌تر فیزیوتراپی:

پس از جراحی تعویض مفصل زانو، پزشک دو تا سه جلسه فیزیوتراپی در هفته و به مدت چهار تا هشت هفته را توصیه می‌کند. این کار به منظور تسریع فرآیند بهبود در دامنه حرکتی، همچنین جهت بازگشت قوای عضلانی به حالت اولیه، به کار می‌رود.اگر هر زانو به صورت جداگانه جراحی شود، بدیهی است که تعداد مراجعات به فیزیوتراپی نیز بیشتر خواهد بود.

• قابلیت انجام سریع‌تر امور عادی و روزانه:

با انجام فیزیوتراپی پس از عمل جراحی، بیمار سریع‌تر بهبود یافته و قادر به انجام کارها و فعالیت‌های روزمره و عادی خود می‌شود. در صورتی که فردی قصد دارد زانوهایش جداگانه جراحی شوند، ابتدا باید منتظر باشد تا زانویی که تحت جراحی قرار گرفته است، قوای عضلانی و استقامت خود را به دست آورد و سپس بر روی زانوی دیگرش جراحی انجام شود.

• نتیجه‌گیری:

جراحی تعویض مفصل زانو، که به عنوان آرتروپلاستی نیز شناخته می‌شود، یک فرآیند درمانی است که در آن مفصل زانوی آسیب دیده به صورت کامل جایگزین می‌شود. عمل جراحی تعویض مفصل زانو یا آرتروپلاستی، می‌تواند به طور چشمگیری وضعیت بیمار را بهبود دهد. با جایگزینی مفصل زانوی آسیب دیده، بیمار کاهش بسیار زیادی در درد، بهتر شدن حرکت و عملکرد زانو و بالا رفتن کیفیت زندگی را تجربه می‌کند.

سوالات متداول جراحی تعویض مفصل زانو

آیا برای انجام جراحی تعویض مفصل زانو محدودیت سنی وجود دارد؟

پزشکان جراحی تعویض مفصل زانو برای افرادی که زیر سن 50 سال قرار دارند، توصیه نمی‌کنند. با وجود این شرایط بیمار، میزان درد و… از جمله دلایلی هستند که بر روی تصمیم پزشک در انجام جراحی تاثیر می‌گذارند.

علت جراحی تعویض مفصل زانو چیست؟

پارگی رباط مینیسک و آسیب‌های غضروفی، بیماری آرتروز، آرتریت روماتوئید یا روماتیسم مفصلی و بیماری‌های التهابی از جمله دلایل جراحی تعویض مفضل زانو هستند.